שנת לימודים חדשה התחילה בשעה טובה יחד עם הכאב המתמשך על גורלם של החטופים והחטופות שלנו ויחד עם הדאגה לבטחונה של מדינת ישראל- אבל לילדים שלנו ובמיוחד לאלה בעלי הפרעת קשב וריכוז החזרה לשגרה היא - הכרחית. ועכשיו יותר מתמיד חשובה הערכות נכונה, שלנו ההורים כדי שהילד שלנו יפיק משנת הלימודים הזו את המירב ו- המיטב. וגם כדי שאנחנו כהורים נצליח להתמודד עם ההפרעה שהפרעת הקשב מביאה אל תוך המשפחה שלנו.
מה הקשר בין שגרה לבין הפרעת קשב וריכוז- ADHD?
רגע לפני שאפרט את השלבים והצעדים הנכונים חשוב להבין עד כמה חשובה השגרה לילד שלנו בעל הפרעת הקשב ADHD:
שגרה עבור ילד ADHD היא עוגן חשוב שמאפשר לילד לדעת מה החוגים הקבועים, מהו סדר היום שלו וכמובן שאין הכוונה לסדר יום נוקשה " צבאי" אבל כן- למסגרת שבה יש יותר ידוע וגלוי מנסתר….
חשוב שידע מתי יש לו זמן לחברים ומתי הוא נמצא בזמן איכות עם אבא או עם אמא- כי הוא זקוק לתשומת הלב האישית הזו- מאד.
מתי מתרחשים מפגשים משפחתיים, מצומצמים ומורחבים, מתי עושים שיעורים ומתי הוא סתם כך משתעמם קצת עם עצמו או משחק בפורטנייט.
שגרה שכוללת עוגנים קבועים בלוח הזמנים היא שגרה מארגנת, היא שגרה מווסתת, היא שגרה מרגיעה- בדיוק מה שהילד שלנו בעל הפרעת הקשב והריכוז זקוק לו.
ככל שהשגרה ידועה מראש כך יהיה להורים קל יותר לנהל את הפרעת הקשב.
למה שגרה חשובה עם הפרעת קשב וריכוז?
הפרעת קשב פירושה פגיעה בתפקודים הניהוליים- אותו חלק במוחנו שאחראי על סדר, על התארגנות, על וויסות רגשי ומיתון האימפולסיביות- וכל עוד לא נתפוס את המושכות בידיים וננהל אותה, היא, הפרעת הקשב (ADHD)- תנהל את הילד ותשבש פעם אחר פעם את ההתנהגויות שלו.
מה זה בכלל תפקודים ניהוליים?
אותו חלק במוח שכמו מחשב על חלל מנהל אותנו בכל הפעולות היומיומיות שאנחנו עושים.
ראסל ברקלי, אחד המומחים בעלי שם עולמי לחקר וטיפול בהפרעת קשב ADHD היה הראשון שהגדיר את הפרעת הקשב כפגיעה בתפקודים ניהוליים.
התפקודים הניהוליים, כשמם כן הם מנהלים אותנו והם כוללים 8 תחומים:
·יכולת תכנון והתארגנות- סדר והתארגנות מייעלים את התפקוד היומיומי שלנו. חשוב לילד בעל הפרעת הקשב וריכוז לדעת מה העוגנים הקבועים שמתקיימים אצלו בכל שבוע.
היכולת להתחיל משימה – החלטתי על משימה?- אז אני מתחיל אותה.
· היכולת לבדוק את עצמי - בקרה עצמית – איפה טעיתי ואיך אני יכול לתקן...?
· זכרון עבודה - מה אני צריך לעשות עכשיו? איפה שמתי את מפתחות הבית והרכב? מה עשיתי לפני שעניתי לשיחת הטלפון האחרונה?
· היכולת לגמישות מחשבתית – האם מה שאני חושב/ת או מחליט לפעול לפיו היא הדרך היחידה או שאולי יש עוד אפשרות?
· היכולת לא להתפרץ- לעכב את התגובה שלי- וכשהיכולת הזו לקויה- נהיה אימפולסיביים מאד.
· היכולת לוויסות רגשי- לא לעשות מכל עכבר הר – ובקיצור- "הכל (הקול) בראש" ומי מנהל את התגובות הרגשיות שלי ובאיזו עוצמה..
כל התפקודים האלה פועלים בו זמנית במוחנו ומושפעים כשחסר לנו ההורמון דופמין- האחראי על הוויסות, ההיפראקטיביות והאימפולסיביות- וכשהוא חסר- נוצרת הפרעת קשב וכל ההתנהגויות הנלוות ממנה.
אז עכשיו שהבנו שסדר והתארגנות הם אחד הצדדים שנפגעים מאד כתוצאה מהפרעת קשב וריכוז בואו נבין-
מה השלבים הנכונים לחזרה בטוחה ורגועה לשגרה כשיש הפרעת קשב וריכוז ?
1. מתחילים בקטן- מגדירים מטרות;
לפני הכל-
קובעים עם הילד מה תהיה המטרה שלו לשנה הזו- זו יכולה להיות מטרה חברתית; כמו להתחבר עם עוד 2 חברים חדשים בכיתה או מטרה רגשית: להתפרץ פחות פעמים ביום. חשוב לקבוע מטרות יחסית "קטנות" ושיהיו מטרות שאפשר ליישם.
שואלים את הילד מה הוא צריך מאיתנו כדי להצליח במטרה שלו: אולי תרגול נשימות משותף? אולי נקבע שנזמין יחד איתו כל יום- יומיים חבר אחר לשעה? ושוב, הצעות קונקרטיות שאפשר ליישם מייד.ולא פחות חשוב- מבינים וזוכרים שהפרעת הקשב של הילד יכולה לעכב את הגשמת המטרה, מזכירים לו כל הזמן, כל יום, שאתם איתו ו- בעדו.
נושמים קצת גם בעצמכם- וקובעים לעצמכם מטרה מקבילה.. ומה זו מטרה הורית?
שבו רגע עם עצמכם, חשבו מה הדבר שהכי חשוב לכם שיקרה השנה ביניכם לבין הילד בעל ה- ADHD שלכם. כמו עם הילד, אני מציעה שתחליטו ביניכם לבין עצמכם על מטרה קטנה, משהו שאתם ממש רוצים שישתנה בהתנהגות שלכם כלפיו, בתקשורת ביניכם או בהורות שלכם. (על זה בדיוק עובדים בתהליך הדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז)
כשקובעים מטרה- קל לפרוט אותה למעשים, לצעדים קטנים בדרך אליה. במקום "לירות לכל הכיוונים" חשוב להיות ממוקדים- המיקוד של ההורים יסייע מאד לקידום של הילד בעל הפרעת הקשב.
2. תכנון שבועי
באמצעות לוח התכנון השבועי, שהוא בעצם לוח התארגנות אנו מסייעים לילד לשכלל את התפקודים הניהוליים שלו שכוללים תכנון והתארגנות. כשכל המידע יהיה מסודר ורשום במערכת שתתלה במקום בולט בבית, נסייע להפחתת חששות מפני הלא נודע.
רשמו בטבלה השבועית את החוגים הקבועים, השיעורים הפרטיים ואת זמני האיכות עם אבא ואמא - כשהדברים מסוגרים בדיוק כמו במערכת השעות של בי"ס קל לילד ADHD שלנו להתארגן ליום הלימודים.
* במסגרת התכנון המשפחתי, מומלץ להכין עם הילד רשימת כריכים רצויה עם ממרחים שונים ובריאים- חשוב שתשוחחו על חשיבות התזונה הנכונה ללמידה יעילה, ככה בגובה העיניים, תוך שאתם מקשיבים לרצונות ולהעדפות של הילד 😊
* מומלץ להדביק על החפצים מדבקה עם שם הילד. ממליצה מאד להוסיף מדבקה צבעונית לכל מקצוע- כך תוכלו לארגן את המחברת והחוברת של אותו מקצוע בתיקיית פלסטיק שקופה באותו צבע- זה מקל מאד על הילדים בארגון הילקוט בהתאם למערכת השעות להם. (אדום לשפה, כחול לחשבון וכן הלאה- רלבנטי במיוחד לכיתות היסוד הנמוכות כדי לסייע בארגון החפצים)
* סדר וארגון בחדר- החליטו ביחד עם הילד על מיקומם של הספרים והמחברות בחדר- כמה חשוב שהסידור יהיה נוח לילד וכמה הסדר החיצוני עוזר להרגיע את ה"בלגן הפנימי".
3. הסדירו את שעות השינה
שעות השינה הן מזון לגוף ומפתח להצלחה- כן, אני יודעת שקשה לחזור לסדר יום רגיל אחרי החופש הגדול- אבל עידוד וסבלנות, יעשו את המלאכה. הקדימו בכל יום בכמה דקות את שעת השינה, הוסיפו טקס שינה קצר כדי לסייע לילד להוריד את רמת האימפולסיביות וההיפראקטיביות- אפשר ע"י תרגול מיינדפולנס קצר, קריאה משותפת בספר מעניין, או שיחה מלב אל לב על מאורעות היום או תודות על הדברים המשמחים שקרו לי היום…
לסיכום, חזרה לשגרה עם הפרעת קשב וריכוז
היא הכרחית כדי להעלות את הילד.ה חזרה על מסלול ניהול הפרעת הקשב שלו וחשוב שתעשה בצעדים קטנים שיכללו:
קבעו יחד מטרה ה תנהגותית קטנה- עבורו ועבורכם
הכינו תכנון שבועי (מומלץ לשבת עליו יחד במוצ"ש לקראת כל שבוע חדש), כולל אפשרויות לכריכים וארוחת עשר.
הכניסו זמן הכנה לשינה והרגעות כדי להפחית אט אט את רמות ההיפראקטיביות ולאפשר למוח של הילד מנוחה לקראת כניסה לתהליך השינה.
ולא פחות חשוב- בואו נתאזר בסבלנות, אין ספק שצפויה לנו תקופה מאתגרת- כבר מעבר לפינה מחכה גם תקופת החגים ששוב תשבש את השגרה אבל, חשוב שאנחנו כהורים, נצליח להכיל את הקשיים שיצופו, את החששות של הילדים, את שיבושי התכנון שדורשים גמישות מחשבתית ויצירתיות ונזכור שהילדים מתבוננים בנו ושואבים מאיתנו כוחות להתמודדות.
ושתהיה לכולנו שנת לימודים רגועה, בטוחה ופוריה.
רוצים לדעת עוד על חזרה לשגרה לילד בעל הפרעת קשב וריכוז? זקוקים להכוונה אישית?
צרו קשר בתגובה ונדבר.
Comments