top of page

חשוב לכם לקרוא על התנהגויות אופייניות של ילדי הפרעת הקשב ולקבל כלים יישומיים לתגובות הוריות מותאמות ?

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג ומדי פעם תקבלו ממני מייל עם הפוסט החדש. אל דאגה אני לא חופרת לכם וכמובן שניתן להסיר עצמכם מהרשימה בכל עת שתרצו

  • אורלי כהן

תפקודים ניהוליים

כמה עובדות על הפרעת קשב, תפקודים ניהוליים והורים;

ראסל ברקלי, מומחה בעל שם עולמי בנושא הפרעת קשב שזכיתי לשמוע אותו בעצמי בהרצאה ב-2018, הסביר ב-1975 שהפרעת קשב פוגעת בתפקודי מוח הנקראים תפקודים ניהוליים; תפקודים אלה כוללים יכולות קוגניטיביות כגון, יכולת התארגנות והתמודדות עם תכנון לוח זמנים, בקרה עצמית, זכרון עבודה (דברים שאני זוכר ל"כאן ועכשיו") ויכולות רגשיות כמו, עיכוב בתגובה האימפולסיבית וויסות עוצמת התגובה.


תחשבו רגע על הילד בעל הפרעת הקשב שלכם ותבינו עד כמה הילדים חווים פגיעה יומיומית וקושי.

מה קורה במוח שלנו?

פגיעה וקושי שגורמים להם לחוות את העולם באופן אחר מילדים ומבוגרים שאין להם הפרעת קשב.


אחד התפקודים הניהוליים החשוב ביותר, המשפיע כמעט על כל אחד מתחומי חיינו הוא היכולת לסדר והתארגנות.

מכירים את הילדים שמחכים לרגע האחרון כדי להתכונן למבחן? את אלה שבלילה לפני יושבים על עבודה גדולה שמועד הגשתה הגיע?


באחת מפגישות ההדרכה ישבו אצלי זוג הורים וסיפרו כמה התארגנות הבוקר קשה להם. כשבדקנו את מהלך השבוע שלהם עלתה נקודה מעניינת,

גם אם המשפחה מתקשה להתנהל בזמנים, מגיעה בשעה מאוחרת לעבודה, נשארת בעבודה עד שעות הערב המאוחרות ומגיעה הביתה לחוצה מכך שהילדים לא הכינו שיעורים, עדיין לא התקלחו וכתוצאה מכך לא ילכו לישון בזמן.

בשלב הזה שאלתי אותם: הידעתם שהפרעת קשב היא גנטית? כלומר, לילד בעל הפרעת קשב, יהיה לפחות הורה אחד בעל הפרעת קשב.

לכמה רגעים התנהלה השיחה רק עם האם. הרגשתי איך לאט לאט היא מבינה שמה שקורה בבית משקף את התנהלותה שלה.. את הקושי שלה לנהל את שעות העבודה הגולשות לשעות הבית והמשפחה, את הקושי שייתכן ונובע בעצמו- מהפרעת קשב שאינה מאובחנת אצלה.

כדי להקל עליה החלטנו לעשות כמה צעדים:

1. האם תקום חצי שעה מוקדם יותר כדי שתספיק להתארגן. 2. השעון המעורר של הילדים יכוון גם הוא לחצי שעה מוקדם יותר, כדי שיהיה סיכוי שלא יצאו מהבית "עם הלשון בחוץ". 3. היא לא תענה לווטס-אפ ומיילים ממקום העבודה שמגיעים לפני שמונה בבוקר או אחרי 19:00 בערב (-והיות שהיא אינה עוסקת בתחום מציל חיים שעבודתה בו מכריעה בין חיים ומוות... היא בהחלט יכולה להגביל את שעות העבודה שלה). זוהי רק ההתחלה, צעד ועוד צעד והיא תקבל כלים שיעזרו לה לנהל את הפרעת הקשב שלה- וכשהיא תצליח לעשות זאת, בעזרת אותם כלים היא תצליח לנהל את הפרעת הקשב של הבן שלה ולתת לו כלים לנהל אותה בעצמו- בבוא היום.





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page