top of page

חשוב לכם לקרוא על התנהגויות אופייניות של ילדי הפרעת הקשב ולקבל כלים יישומיים לתגובות הוריות מותאמות ?

החזרה לבית הספר לא חייבת להיות מלחיצה- היא יכולה להיות הזדמנות להתחלה חדשה ומרגשת.

  • אורלי כהן - הדרכת הורים
  • 26 באוג׳
  • זמן קריאה 3 דקות

תקופת החופש הגדול מטשטשת לילדים רבים את גבולות השגרה: שעות השינה מתאחרות, סדר היום משתנה ותחומי האחריות בבית מתגמשים. לכן מומלץ לא לחכות לרגע האחרון, אלא לנצל את השבוע האחרון של אוגוסט כדי להחזיר את הילדים בהדרגה למסלול.

מומלץ לארגן מחדש את סדרי השינה והארוחות כך שיהיו דומים לאלו של שנת הלימודים, ולהשיב לחיי הילד מטלות קבועות שהתמוססו בחופש.

בשיחה שניהלתי עם חברה שהיא רופאת ילדים היא הדגישה את העובדה שאכן רוב הילדים מתקשים לחזור להרגלי שינה המתאימים לבית הספר, והמליצה להתחיל כמה ימים מראש ליצור סדר יום קבוע ושגרת שינה לקראת החזרה לבית הספר. צעדים מוקדמים אלה יעזרו לילד להגיע ל-1 בספטמבר כשהוא מותאם פיזית; עירני, מסוגל ומוכן להתמודד עם יומו הראשון בכיתה.

חזרה לבית הספר
חזרה לבית הספר

הכנה רגשית והתמודדות עם חששות

מעבר חד מחופש ארוך למסגרת לימודים עלול להציף אצל ילדים תחושות חשש וחרדה וזה נורמלי לחלוטין. כמטפלת רגשית אני יודעת שבשבוע שלפני החזרה לבי"ס, חשוב לשוחח עם הילדים על התחושות שלהם ולתת להן מקום. הכי חשוב זה לדבר עם הילדים... לשאול מה מעסיק אותם, לדבר ולהקשיב, לא על מנת לפתור. שיחה פתוחה כזו מאפשרת לילד לבטא פחדים; בין אם מדובר בחשש לימודי, חברתי או כל שינוי אחר ולדעת שההורה מבין ותומך.

המלצה נוספת להורים היא להוריד את הלחץ מהילדים בימי החזרה הראשונים: חשוב להיות רגישים לרגשות ולאתגרים שהילדים ניצבים בפניהם, במיוחד אלה עם הפרעת הקשב כדי לוודא שהם רגועים- כיוןן שרק אז יוכלו להתפנות למשימות הלימודיות שיידרשו מהם. במילים אחרות, ילד שמרגיש בטוח ורגוע יהיה מסוגל יותר להסתגל למסגרת החדשה מבחינה חברתית ולימודית.



שימו לב במיוחד לילדים עם הפרעת הקשב (ADHD)

אצל ילדים עם קשיי קשב, החזרה לשגרה עלולה להיות מורכבת אף יותר.

הם זקוקים לעוד יותר בהירות, סדר ותיווך: מה כדאי לעשות?

ree
  • הכנת טבלה חזותית וברורה; טבלת בוקר וערב עם איורים או צ’ק ליסט מפחיתה עימותים ומייצרת סדר צפוי.

  • מעבר הדרגתי יותר; החזרת שעות שינה ושגרה

    כדאי להתחיל אפילו שבועיים לפני תחילת הלימודים.

    תיווך רגשי וסימולציות; לדבר איתם על מצבים אפשריים בבית הספר ולתרגל מראש (למשל, מה עושים כשקשה בשיעור).

  • תיאום עם הצוות החינוכי ; רצוי לעדכן מוקדם ככל האפשר את המורה והיועצת בצרכים המיוחדים

    ובאסטרטגיות שעוזרות לילד.

  • העצמת הצלחות קטנות; לחגוג רגעים קטנים של עצמאות והצלחה (ארגון הילקוט, השלמת משימה קצרה), כדי לחזק את הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של הילד.

ההכנה הזו מעניקה לילדים עם הפרעת קשב מסגרת ברורה ותומכת, ומאפשרת להם לפתוח את השנה ממקום מחוזק יותר.


תפקיד ההורים וחשיבות הגישה החיובית

גורם מרכזי בהצלחת ההסתגלות הוא הגישה של ההורים עצמם. חשוב להבין שהאופן שבו ההורה יתווך את המעבר לילד הוא האופן שבו הילד יחווה אותו. בתוך מצב של אי-ודאות, הילד יפנים את הביטחון ואת היציבות שאנו נשדר לו. כלומר, כאשר ההורה ניגש לחזרה ללימודים בגישה חיובית, משדר סדר, רוגע ואמונה ביכולתו של הילד להתמודד- הילד יספוג את התחושות האלו ויאמין בעצמו.

בנוסף, מומלץ לערוך עם הילד תיאום ציפיות נעים לקראת השנה החדשה: להזכיר לו בהדרגה מה מצופה ממנו (כמו הכנת שיעורי בית, סדר יום והתארגנות בוקר וכו’), תוך הדגשה שהדברים הטובים מהחופש לא נעלמים. למשל, אפשר להזכיר לילדים שהבילויים המשפחתיים וזמן האיכות עם ההורים ימשיכו להתקיים גם במהלך שנת הלימודים, מסר שיקל על תחושת ה"פרידה" מהחופש הגדול ויתרום לביטחון הרגשי שלהם.


לסיכום

השבוע האחרון של אוגוסט הוא חלון זמן חיוני להיערכות מוקדמת שתקל על ילדיכם את המעבר:

  1. החזרת הרגלי השגרה בהדרגה,

  2. שיח פתוח על רגשותיהם,

  3. תיווך חיובי ובטוח מצד ההורים,

  4. ידוע הצוות החינוכי וחיזוק הצלחות קטנות

צעדי הכנה אלה יסייעו לילדים להגיע ליום הראשון בבית הספר רגועים, בטוחים ומוכנים לפתוח את השנה ברגל ימין.

בברכת שנת לימודים רגועה ובעיקר שגרתית לכולנו.

תגובות


bottom of page