לקות למידה בקריאה והבנת הנקרא, מה שמוכר בציבור כ- דיסלקציה, ברמות שונות, היא אמיתית ומלווה את הילד לכל אורך חייו ולכן חשוב שאנחנו ההורים, נדע איך לסייע לו ברמה יומיומית בבית, מעבר לשיעורי הוראה מותאמת שיקבל כדי להקנות לו שיטות קריאה ואסטרטגיות למידה שעוקפות את הלקות. הקושי שהילד חווה בקריאה הוא אמיתי והוא נובע מלקות במנגנונים האחראים על חיבור בין מה שהילד רואה (מנגנון חזותי) לבין מה שהוא שומע (מנגנון שמיעתי) ובנוסף, מה שהוא מבין ממה שקרא.
שטף קריאה; שטף קריאה הוא הבסיס להבנת הנקרא. שטף קריאה כולל קצב מותאם גיל ודיוק בקריאת סימני הניקוד.
איך את יכולה לעזור לילד שלך לשפר את שטף הקריאה שלו? תשתמשי בטיימר- בין אם זה שעון חול שנמצא בהרבה משחקי קופסה או הטיימר שבטלפון הסלולארי- העובדות מדברות בעד עצמן: 100% מהילדים שקוראים יחד עם מדידת זמן, משפרים את קצב ושטף הקריאה ככל שהם מתאמנים שוב ושוב על אותו טקסט, תחת מדידת זמן- כלומר, הילד יוצר מעין תחרות עם עצמו, ורוצה שוב ושוב להוכיח שהוא אכן קורא יותר בשטף.
ככל שקצב הקריאה והדיוק עולים- כך משתפר שטף הקריאה, וקל יותר למנגנוני המוח שעסוקים בעיבוד המידע המתקבל מראיית ושמיעת המילים שלפני הילד- להבין את המידע, כלומר להבין את הנקרא.
איך עושים את זה? 1. הגישי לילד את הטקסט שיקרא בשקט עם עצמו, (מה שנקרא- קריאה דמומה)
2. העזרי בטיימר, הציעי לילד שלך לקרוא שוב את אותו הטקסט כשאת מודדת לו את זמן הקריאה, מומלץ להתחיל בטקסט קצר כדי שלא יתעייף ( בכל זאת מדובר בילד שיש לו קושי או לקות מאובחנת בקריאה).
3. אחרי שסיים לקרוא -רשמי בראש הדף את זמן הקריאה.
4. עכשיו הציעי לילד לקרוא שוב את הטקסט (פעם שלישית מבחינתו, לכן חשוב להתחיל בטקסט קצר יחסית) וכמובן, גם עכשיו מדדי את זמן הקריאה.
"למרבה הפלא" בפעם השנייה- זמן הקריאה- יתקצר.
מה דעתך? מוכנה לנסות?
Comments