top of page

חשוב לכם לקרוא על התנהגויות אופייניות של ילדי הפרעת הקשב ולקבל כלים יישומיים לתגובות הוריות מותאמות ?

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג ומדי פעם תקבלו ממני מייל עם הפוסט החדש. אל דאגה אני לא חופרת לכם וכמובן שניתן להסיר עצמכם מהרשימה בכל עת שתרצו

  • אורלי כהן

זכרון וזכרון עבודה

השבוע, הזכרנו את הנספים, הזכרנו את הארוע שהטביע חותם על כל הדורות שהיו ועל אלו שיבואו. וככל שמתמעטים שורדי השואה בקרבנו, כך הופכת שאלת הזכרון למהותית וחשובה יותר.

זכרון הוא דבר מתעתע. הרי כולנו וודאי מכירים את תופעת השכחה הפוקדת אותנו כשאנחנו עמוסים וטרודים, או את התהליך המתרחש אצל הסבים והסבתות לעיתים, השוכחים דברים שקרו רק לפני שבוע, אבל בכל מה שקשור לסיפורי ילדותם וצעירותם- הם יכולים לשחזר סיפורי- סיפורים למכביר. במשך היום אנחנו משתמשים במה שנקרא: זכרון עבודה.

זהו בעצם מנגנון קוגניטיבי הכלול במה שנקרא (תפקודים ניהוליים, כן כן אלו המוכרים לנו והעוזרים לנו לנהל את עצמנו) המנגנון הקוגניטיבי הזה שומר מידע למשך כמה שניות או דקות בודדות כך שיהיה לנו קל לגשת אליו- לכן הוא נקרא- זכרון עבודה. זכרון העבודה הוא הראשון אליו "ניגש" האדם בכל רגע כשהוא צריך לבצע משימה מסויימת ואפשר לדמיין אותו כמו פנקס המשימות שלנו- הנמצא במוח. ואם כבר הזכרתי את התפקודים הניהוליים שבתוכם כלול זכרון העבודה, הרי מכאן שמי שיש לו הפרעת קשב ADHD, עשוי לסבול מקושי בתפעול זכרון העבודה. בנוסף, אצל מי שיש לו לקות למידה בקריאה, או לקות שפתית ידוע כי זיכרון העבודה המילולי-שמיעתי הוא הפגוע. איך אפשר לחזק את הזכרון אצל תלמידים? * לילדים הצעירים יותר כדאי לחזור בקול על הנלמד או לשלב פעולה מוטורית שמתקשר לנלמד, וגם לחבר שיר סביב הנלמד- כמו למשל השיר: א- אוהל, ב- זה בית... מי מאיתנו או מילדינו אינו זוכר/מכיר את השיר הזה- וכך, כל מי שלמד את סדר האותיות בעזרת השיר - זוכר אותו היטב.

* ולבוגרים יותר, חשוב לקשר לחומר מוכר שנלמד כבר קודם לכן שיזכיר לתלמיד את הנושא החדש.


עוד על אסטרטגיות למידה ושיפור השימוש בזכרון העבודה,בפוסטים הבאים.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page