top of page

חשוב לכם לקרוא על התנהגויות אופייניות של ילדי הפרעת הקשב ולקבל כלים יישומיים לתגובות הוריות מותאמות ?

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג ומדי פעם תקבלו ממני מייל עם הפוסט החדש. אל דאגה אני לא חופרת לכם וכמובן שניתן להסיר עצמכם מהרשימה בכל עת שתרצו

  • אורלי כהן

מה עושים עם החרדה ההורית?

ממצאים ראשוניים של מחקר חדש - מוכיחים עד כמה סובלים ההורים מתגובות של טראומה ופוסט טראומה מאז השבעה באוקטובר. מנתוני המחקר עולה כי כשליש מההורים מדווחים על תסמיני פוסט-טראומה החוצים את רף החתך הקליני המצביע על קיומה של תסמונת פוסט-טראומטית. ( למרות העובדה שניתן לאבחן פוסט טראומה כחודש אחרי הארוע הטראומטתי, המציאות בה אנו ממשיכים להיות חשופים לארועי ה-7 באוקטובר כמו גם ההתרחשויות בכל יום בזמן הלחימה בעזה, מוסיפה לתסמינים של כולנו..)

20% מההורים העידו כי הם סובלים מסימני חרדה ברמה גבוהה וכ- 64% מההורים העידו כי הם נמצאים ברמה בינונית- גבוהה של סטרס. אלו נתונים מדאיגים המשליכים ומשפיעים באופן מיידי הן על התפקוד ההורי בבית וגם במקומות העבודה שלהם- אין ספק שאדם הנמצא בסטרס וברמת חרדה גבוהה, התפקודים האפקטיביים שלו- אותם תפקודים ניהוליים האחראים על שליטה ובקרה על מעשינו, התארגנות וסדר וגם- קבלת החלטות- נפגעים מאד. זוכרים מהם אותם תפקודים ניהוליים? כן, אלו אותם תפקודים הנפגעים אצל אדם בעל הפרעת קשב כיוון שהורמון הדופמין שאמור לאזן אותם מופרש במידה חסרה. הורמון זה גם נפגע כתוצאה מהמצאות קורטיזול ברמה גבוהה בגוף, קורטיזול- הורמון הדחק והחרדה המופרש בגופנו ברמה גבוהה כשאנחנו בסטרס... אותם תפקודים ניהוליים הנפגעים כאמור, כתוצאה מהפרעת הקשב, נפגעים במצב החרדה- תארו לעצמכם מה מרגיש הילד שלכם בעל הפרעת הקשב שגם הוא חווה בוודאי חרדה בימים ובתקופה זו.


אז מה עושים כשמרגישים רמות חרדה גבוהות?

1. נושמים- נשימה שמכניסה אוויר ממש לאט לגוף מסייעת להורדת רמות הסטרס. ככל שנתרגל עצירה אחת לשעה ונקדיש תשומת לב לנשימה- נלמד את הגוף שלנו להירגע. שימו לב לשאוף לאט דרך האף ונשפו לאט דרך הפה, נשימה איטית מרגיעה יותר.

2. ללכת למקום שמרגיע אותנו, אני נרגעת מול הים- ומשתדלת להגיע לחוף הלא רחוק ממקום מגורי אחת לשבוע ולעצור שם, להנות מרחש הגלים ולתת למחשבות לנדוד ולהירגע. (ותודה הפעם לאחותי שגם אימצה את הנוהל הזה לאחרונה והסכימה להצטלם..)

3. לזכור כל העת מה בשליטתי ומה לא בשליטתי-

נכון, אין לי שליטה על הירי של חמאס אלינו, אין לי שליטה על התקדמות צה"ל בעזה ואין לי שליטה על מועד סיום המלחמה.

אין לי שליטה על חזרתם של החטופים לביתם בשלום ( לצערנו), אין לי שליטה על החלטות הממשלה ועל הסלמה במצב אם תקרה.

אבל יש לי שליטה על ביתי שהוא מבצרי, אני יכולה לעשות את מירב הפעולות כדי להרגיש מוגנת ובטוחה בביתי, להכנס לממ"ד בעת אזעקה, לדאוג שהממ"ד כשיר או לחילופין לוודא שאני יודעת היכן המקלט הקרוב. יש לי גם שליטה על זמן צריכת חדשות וכמות החדשות והתכנים אליהם אני נחשפת כמו גם שליטה על היכולת לבקש עזרה ולהיתמך ע"י איש מקצוע במידת הצורך.


במידה ונשלב את 3 הכלים שהצגתי כאן נצליח להפחית את רמת החרדה שלנו, נצליח לתפקד טוב יותר, להיות הורים מועילים ומכילים יותר וגם התפקוד שלנו בעבודה יהיה יעיל יותר.


בתקווה לימים שקטים לכולנו ולשובם של החטופים וכל חיילי צה"ל לשלום לביתם במהרה.





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page