top of page

חשוב לכם לקרוא על התנהגויות אופייניות של ילדי הפרעת הקשב ולקבל כלים יישומיים לתגובות הוריות מותאמות ?

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג ומדי פעם תקבלו ממני מייל עם הפוסט החדש. אל דאגה אני לא חופרת לכם וכמובן שניתן להסיר עצמכם מהרשימה בכל עת שתרצו

  • אורלי כהן

מה הקשר בין שגרה לבין הפרעת קשב?

שגרה, זה בכלל בכלל לא רע.

שגרה עבור ילד ADHD היא לדעת מה החוגים הקבועים, מהו סדר היום (פחות או יותר, לא בלו"ז צבאי😊)

מתי יש לו זמן לחברים ומתי הוא נמצא בזמן איכות עם אבא או עם אמא- כי הוא זקוק לתשומת הלב האישית הזו- מאד.

מתי מתרחשים מפגשים משפחתיים, מצומצמים ומורחבים, מתי עושים שיעורים ומתי הוא סתם כך משתעמם קצת עם עצמו או משחק בפורטנייט.

שגרה שכוללת עוגנים קבועים בלוח הזמנים היא שגרה מארגנת, היא שגרה מווסתת, היא שגרה מרגיעה- בדיוק מה שהילד שלנו בעל הפרעת הקשב זקוק לו.

ככל שהשגרה ידועה מראש כך יהיה להורים קל יותר לנהל את הפרעת הקשב.

למה?

כי הפרעת קשב פירושה פגיעה בתפקודים הניהוליים- אותו חלק במוחנו שאחראי על סדר, על התארגנות, על וויסות רגשי ומיתון האימפולסיביות- וכל עוד לא נתפוס את המושכות בידיים וננהל אותה, היא, הפרעת הקשב- תנהל את הילד ותשבש פעם אחר פעם את ההתנהגויות שלו.




מה זה בכלל תפקודים ניהוליים?

אותו חלק במוח שכמו מחשב על חלל מנהל אותנו בכל הפעולות היומיומיות שאנחנו עושים.

ראסל ברקלי, אחד המומחים בעלי שם עולמי לחקר וטיפול בהפרעת קשב ADHD היה הראשון שהגדיר את הפרעת הקשב כפגיעה בתפקודים ניהוליים.

התפקודים הניהוליים, כשמם כן הם מנהלים אותנו והם כוללים 8 תחומים:

· יכולת תכנון והתארגנות- סדר והתארגנות מייעלים את התפקוד היומיומי שלנו. מה סדר העדיפויות שלי? מה שגרת היום יום שלי?, מה העוגנים הקבועים שמתקיימים אצלי בכל שבוע?

· יכולת להתחיל משימה – החלטתי על משימה?- אז אני מתחיל אותה.

· היכולת לבדוק את עצמי - בקרה עצמית – איפה טעיתי ואיך אני יכול לתקן...?

· זכרון עבודה - מה אני צריך לעשות עכשיו? איפה שמתי את מפתחות הבית והרכב? מה עשיתי לפני שעניתי לשיחת הטלפון האחרונה?

· יכולת לגמישות מחשבתית – האם מה שאני חושב/ת או מחליט לפעול לפיו היא הדרך היחידה או שאולי יש עוד אפשרות?

· היכולת לא להתפרץ- לעכב את התגובה שלי- וכשהיכולת הזו לקויה- נהיה אימפולסיביים מאד.

· היכולת לוויסות רגשי- לא לעשות מכל עכבר הר – ובקיצור- "הקול בראש" ומי מנהל את התגובות הרגשיות

שלי ובאיזו עוצמה..

כל התפקודים האלה פועלים בו זמנית במוחנו ומושפעים כשחסר לנו ההורמון דופמין- האחראי על הוויסות, ההיפראקטיביות והאימפולסיביות- וכשהוא חסר- נוצרת הפרעת קשב וכל ההתנהגויות הנלוות ממנה.

איך לומדים לנהל את התפקודים הניהוליים כשיש הפרעת קשב? יש כמה דרכים ששילוב ביניהן נמצא יעיל; אחת מהן היא אימון להפרעת קשב.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page