top of page

חשוב לכם לקרוא על התנהגויות אופייניות של ילדי הפרעת הקשב ולקבל כלים יישומיים לתגובות הוריות מותאמות ?

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג ומדי פעם תקבלו ממני מייל עם הפוסט החדש. אל דאגה אני לא חופרת לכם וכמובן שניתן להסיר עצמכם מהרשימה בכל עת שתרצו

  • אורלי כהן

באיזה שלב את נמצאת?

הי אמא, את יודעת באיזה שלב את נמצאת?

ברוב המקרים, כשהורים מקבלים לידיהם את דוח האבחון שנותן אישור וחותמת שאכן הילד שלהם בעל לקות למידה או בעל הפרעת קשב, הם עוברים משבר.

ההורים מוצפים רגשית, חווים רגשות שונים כמו; אכזבה, כאב, תסכול, בושה, אשמה, חרדה וכעס ומנסים לעכל את הבשורה.

הפסיכיאטרית אליזבת קובלר- רוס הגדירה כבר ב- 1969 חמישה שלבים שעוברים על אנשים המקבלים בשורה קשה בנוגע למחלה- היא קראה להם "שלבי האבל".

ד"ר רונית פלוטניק חידדה בשנות ה- 2000 את המודל ביחס להורים לילדים בעלי הפרעת קשב ולקות למידה וסיכמה אותו ב- 6 שלבים:

1.    שלב קבלת הידיעה וההלם- שלב זה מאופיין בחוסר ארגון ובבלבול, ולעיתים גם בתגובות פיזיות, המלוות מצבי הלם כמו כאבי בטן, דופק מואץ, חולשה ועוד.  לאחר ההלם בא האבל על המצב, על הבשורה והתחלת הבנת משמעויותיה. חשוב לזכור שמשך תקופת האבל משתנה מאדם לאדם

2.      שלב התגובות הרגשיות כמו כעס, תוקפנות וזעם: למה דווקא לי נולד ילד עם כ"כ הרבה בעיות? התגובות האלה גם מבטאות בדרך לא מודעת את תחושת חוסר האונים של ההורה מול ההפרעה.

מה מרגישים הורים כשהילד מקבל אבחנה של הפרעת קשב

3.      שלב ההכחשה וה- Window Shopping  : אולי רופא או מומחה אחר יתן לנו אבחנה אחרת? " קלה יותר?" זהו מנגנון הגנה שמפעיל ההורה על עצמו כמו גם חיפוש אחרי מטפלים שמבטיחים פתרונות קסם מהירים..

4.      שלב שחרור הפנטזיה על הילד ה"מושלם" שהיה אמור להיוולד לנו, שלב שמלווה בתגובות רגשיות כמו בכי, עצב, דאגה לעתיד ולפעמים גם בושה.

5.      שלב הנוסטלגיה והאידאליזציה שבאה מתוך כוונה של ההורה שכל עוד הילד לא יטופל באופן גלוי- יישמר " הילד הרגיל".

6.      שלב ההסתגלות מחדש שכולל הבנה של המציאות החדשה, התארגנות ווהיערכות ההורים לקביעת סדרי העדיפויות הטיפוליים הנכונים ביותר עבור הילד ועבור עצמם.


חשוב לזכור שכל אחד מבני הזוג עובר בין השלבים בקצב אחר ובעוצמה אחרת וזקוק לתמיכה והבנה גם מצד בן הזוג השני לקצב ויכולת ההבנה וההכלה השונים...וגם- שיחד עם שלבי האבל שהם שלבים מנטליים- רגשיים ביום יום מתקיימת ההורות העכשווית על שלל ההתמודדויות הנדרשות מההורים.

בכל אחד מהשלבים יכולים הורים להגיע להדרכת הורים שתתן מבט על הלקות, על אפשרויות הטיפול ותלווה את ההורים במעבר משלב לשלב.

אז באיזה שלב את נמצאת? מה עוד תרצי לדעת על השלבים החשובים האלה?



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page