top of page

חשוב לכם לקרוא על התנהגויות אופייניות של ילדי הפרעת הקשב ולקבל כלים יישומיים לתגובות הוריות מותאמות ?

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג ומדי פעם תקבלו ממני מייל עם הפוסט החדש. אל דאגה אני לא חופרת לכם וכמובן שניתן להסיר עצמכם מהרשימה בכל עת שתרצו

  • אורלי כהן

סוכות, אושפיזין והזדמנות להעצמת הילד

מי מאתנו ההורים אינו רוצה להעצים ולחזק את הדימוי העצמי של הילד?

אז הנה יש לנו הזדמנות נהדרת לעשות זאת תחת הסכך שבסוכה.

סוכות הוא אחד החגים האהובים עלי מבין חגי תשרי- בנוסף כמובן לראש השנה שכבודו במקומו מונח- אך יש משהו בארעיות הסוכה שאנחנו מקימים לשבוע, ברוח הסתיו שמתחילה לנשוב מדי פעם ( עם הבטחה לגשם שבוא יבוא..) שגרמה לחג הזה להיות חביב עלי במיוחד.

בואו נדבר רגע על ההזדמנות הנהדרת שמזמן לנו החג הזה גם בהעשרת אוצר מילים- מי אמר אושפיזין ולא ידע מה פירוש המילה (אורחים) או מי הם אותם אושפיזין שנזמין אל הסוכה..

על פי הקבלה, בכל יום של חג הסוכות באים שבעה אורחים מיוחדים לסוכה של כל אחד מאיתנו. המקור למסורת ה'אושפיזין' הוא בספר הזוהר שבו נאמר כי כאשר בני ישראל יוצאים מבתיהם אל הסוכות, מגיעים שבעה צדיקים (הנחשבים מנהיגי ישראל) מגן-העדן ובאים לבקרם בסוכה. שבעת המנהיגים הם: אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרון, יוסף ודוד.

ובלי קשר לאמונתו של כל אחד מאיתנו- מסורת הכנסת אורחים היא מסורת נהדרת שכדאי וראוי להעביר לילדינו, ובמה זה קשור להפרעת הקשב?

מי שעוקב אחרי הפוסטים שלי יודע שאחד הנושאים שאני כותבת עליו הרבה פעמים הוא חיזוק הדימוי העצמי של הילד, וחיזוק היכולות והחוזקות שלו- והנה כשאנחנו מארחים בסוכה יש לנו הזדמנות נהדרת לאפשר לילד ולא רק לבעל הפרעת הקשב לקחת חלק פעיל בארוח: לעזור בבניית הסוכה, לקשט כרצונו, לסדר את מקומות הישיבה, לחלק מטעמים לאורחים ואף יותר מזה- להזמין את חבריו להתארח ולהתאמן בשיפור המיומנויות החברתיות שלו.

הארוח בסוכה הוא פחות רשמי בד"כ מארוח סביב שולחן בכל חג אחר וולכן היא מתאימה במיוחד להתארחות חבריו של הילד, כמובן עם מבוגר אחראי בסביבה, כדי שהילד שלנו בעל הפרעת הקשב לא ייקלע לסיטואציה מביכה או קשה בגלל קושי בפירוש הסיטואציה החברתית שמתרחשת סביבו ואיתו- קושי שמאפיין ילדים בעלי הפרעת קשב.

ככל שנאפשר לילד שלנו להשתתף בבניית הסוכה, להחליט על התפריט לארוח ולארח בה חברים ניתן לו את ההרגשה ש"רואים אותו" מתחשבים בו ושגם דעתו חשובה- כי כל ילד רוצה להרגיש אנ"י- אהוב- נחוץ- יכול אהוב- אוהבים אותי ללא תנאי נחוץ- מתייעצים איתי ומשתפים אותי יכול- סומכים עלי שאני יכול לארח בסוכה, להכין ארוחה משפחתית קלה וגם להגיש את המאכלים ועוד רעיונות והצעות שהילד יכול להציע בעצמו. בכל יום אנחנו יכולים לעשות פעולה אחת לפחות שתיטע בילד את ההרגשה החשובה הזו- שבונה את בטחונו העצמי ומעלה את הדימוי העצמי שלו (שכ"כ נפגע כשמדובר בילד בעל הפרעת קשב למוד התסכול, הפספוסים והאכזבות..)


ותודה לרומצ'ו האחיין שלי, שעזר לבנות את סוכת השלום בבית סבתו. :-)

38 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page