top of page

חשוב לכם לקרוא על התנהגויות אופייניות של ילדי הפרעת הקשב ולקבל כלים יישומיים לתגובות הוריות מותאמות ?

הצטרפו לרשימת התפוצה של הבלוג ומדי פעם תקבלו ממני מייל עם הפוסט החדש. אל דאגה אני לא חופרת לכם וכמובן שניתן להסיר עצמכם מהרשימה בכל עת שתרצו

  • אורלי כהן

ספרים, רבותי ספרים.

"אני מרגישה ממש עשירה", כך אמרה ילדה עמוסה בשקיות של ספרים, שחלפה לידי אמש בדוכן שבוע הספר במתחם שרונה.

כן, עשירה היא אמרה.

ואוו, המשפט הזה ממש הציף אותי ברגשות אושר. ילדי ישראל וקריאה, זו משוואה בנעלם חסר כבר שנים רבות. ערכה של הקריאה הלך ופחת עם השנים- והנזק המצטבר לשפתם, לעושרם המנטלי והשפתי של ילדינו, מורגש מאד.

אני עובדת עם ילדים שנים רבות, (יותר מ-30 אם רוצים לדייק) וילדים נמצאים בחיי כל הזמן, התפתחות השפה ואוצר המילים הוא משהו שעוד משחר ילדותי אהבתי לעסוק בו.

בכל שנה, סבא מיכאל שלי ז"ל, היה צועד איתי לאורך רחוב אבן גבירול בואכה דאז כיכר מלכי ישראל- היום, כיכר רבין ויחד היינו משוטטים בין דוכני הספרים.

ועיניי, עיניי לא שבעו מהתפעלות. החל מהדוכן בו ישב יגאל מוסינזון וחתם לי על סדרת ספרי חסמב"ה שכל שנה התחדשתי בכרך נוסף מתוכה, המשך בעוד דוכנים של ספרי ילדות ומשבגרתי, החלו להופיע לצד הספרים שלי, ספרים כמו כתבי אפלטון והגות אחרים שהיה רוכש לעצמו סבא האוטודידקט.

כילדה, שקעתי לתוך עולם דמיוני מופלא ונפלא, דמיינתי בעיני רוחי איך התלבשו גיבורי הספרים וממש בניתי מהעלילה סרט.,

לימים, חשפה בפני אמא ז"ל כי היא אוהבת את הז'אנר הנקרא "רומן הסטורי" או כמה למדתי כבדרך אגב מאותם רומנים ששילבו בצורה נפלאה הלך תקופה, מאורעות אמיתיים בסיפור דמיוני בחלקו... יותר מכל שיעור הסטוריה בב"ס.


מה נותנים לנו הספרים?

כמה דקות של התנתקות מהרעש הסובב אותנו כל העת, מילים שלא בטוח שנפגוש בשפה המדוברת שלנו, הכרות עם תרבויות אחרות, התמודדויות של אנשים כמונו עם מאורעות בחייהם ועוד כיד הדמיון הטובה על הסופרים והכותבים.


רק השבוע נפטר א.ב. יהושע, אפשר לומר- גדול סופרי ישראל, שרשימת ספריו ארוכה עד מאד- זכינו שהוא הותיר לנו אוצר נפלא שכזה, ולא לחינם קוראים בכל משימות הלשון למאגר המילים המצורף – "אוצר מילים".

מילים הן אוצר, אפשר ללהטט בהן ולשחק בהן, וכשמנסים- נכתבים דברים נפלאים, נאמרות מילים מקסימות.

בואו נחזיר למילה הכתובה את כבודה.

בואו נשב עם עיתון השבת (כן, כן ההוא מנייר) בנחת, נקרא את המדורים הקבועים ואת הכתבות המתחדשות. בואו נתחיל מספר אחד שננסה לקרוא ויונח על השידה ליד מיטתנו, מי יודע אולי מאותו אחד, תיפתח שרשרת ספרים, והערימה תגבה עוד ועוד- ותחכה לנו בסבלנות שעוד קצת נפנה לה מקום בלו"ז היומיומי הצפוף שלנו- ואם תרצו- "אין זו אגדה".


לחיי המילה הכתובה, אוצר המילים בשפה העברית ולחיי "עם הספר".

72 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page